CASE STUDY: Facebook je pre firmy reklamná platforma a nie dar z nebies
Krátky názor nezainteresovaného socialistického amatéra o tom, že je to proste tak.
Zničujúci sa prirodzený reach príspevkov firiem je len logické vyústenie toho, že Facebook proste nie je zadarmo. Mám aj osobnú skúsenosť a čísla, takže pozor na to 😀 Vzorka je maličká, ale dáva ako taký obraz. Nemám na starosti komerčné stránky s 150 000 fanúšikmi a ani „mačičkové“ s 250 000. Príklady sú na normálnych, živých príkladoch, akých je na Facebooku asi väčšina.
Prečo Facebook znižuje reach?
- Aby viac zarobil … nečakane …
- Aby bol Facebook menej komerčný a keď už, tak nech na tom zarobia.
- Prečo by mal niečo dávať zadarmo?
- Komerčný obsah je menej zaujímavý, ako prirodzený. Bežný užívateľ nerieši, že vidí menej komerčných vecí a teda nie je tlak, aby to bolo inak. Neexistujú skupiny a stránky „Chceme väčší reach komerčných stránok!!!!“ 😀 Ľudia to skôr ocenia, keď vidia menej práčiek a viac detičiek a fotiek, ktoré ich bavia.
Klasické stránky si zásah držia
Ono, reach stránok nepadá globálne, ale iba tým, čo by za to mohli platiť a ich content nie je až tak zaujímavý. Napríklad na stránke „Múzeum mobilov Dobšiná“ mám bežne reach vyšší ako počet fanúšikov. Jedna ukážka – zásah cez 700% oproti počtu fanúšikov. Snáď tam ešte nebol post, kde by bol zásah nižší ako počet fanúšikov.
Tak isto nekomerčný obsah a stránka „FotoDobšiná“ má bežný reach vyšší. Lebo je to nekomerčná vec, na ktorej nikto nezarába a ľudí to baví. Reach je 126% oproti počtu fanúšikov.
Naopak, pri firemnej stránke, ktorá bežne boostuje príspevky a „predáva“, to je inak. Reach je okolo 10% oproti počtu fanúšikov. A to je ešte dobrý výsledok 🙂
Affiliate sieť Dognet a jej fan page sa drží tak niekde okolo 20-30% zásahu, no to je už komerčnejšia vec.
Je tu ale pekný príklad eshopu so šatami MiaDresses, ktorý pri cca 95 000 fanúšikov dokáže mať prirodzený zásah skoro 50%. Ale stačí si pozrieť ich Facebook page a pochopíte. Robia to naozaj dobre a nepotrebujú ani agentúru, ani milióny peňazí. Len rozmýšľať.
Zvyknite si
Ľudia nechcú prichádzať o veci „zadarmo“. Kto by aj chcel. Ale komerčné firmy chcú a potrebujú zarábať. Podľa mňa klesne pri komerčných veciach zásah na skoro na nulu. A ak bude bežný človek chcieť, musí kliknúť na „odoberať“. A firmy? Firmy budú musieť za „Facebook zadarmo“ platiť. Alebo robiť fakt úžasný nekomerčný content a ten bude nakoniec drahší, ako si to boostovať 🙂
Tak ako je to pri SEO kontra PPC. Proste, ak nechcete investovať, zaplaťte a výsledky máte okamžite.
Smutný príbeh, žiadne komentáre ešte nemám :(.
Pridaj komentár, nehanbi sa!