Hlavný problém niektorých „štartupov“ v modelovom príklade
Sem-tam chodím na rôzne konferencie a stretnutia, kde sú ľudia so svojimi start-upmi. Ak opomeniem to, že neznášam slovo start-up, tak je to super. Ľudia robia projekty, snažia sa, často ešte popri škole a makajú. Nechcem sa teraz zameriavať na „nabudenie študentov“, no skôr sa podeliť s názorom.
Pred pár mesiacmi som spustil takú moju malú vec, že Vyplňma.sk.
Je to jeden z tých friendly projektov, mal pomáhať ľudom s dotazníkmi z Google Drive. Všetko bolo krásne. Systém vedel krásne skracovať URL, upraviť dotazník, aby sa lepšie zdieľal a čo bolo najlepšie, dali sa cez rozhranie do Google dotazníku pridať obrázky.
Včera som si len tak skúšal jednu funkcionalitu v Google Drive dotazníku a bum, pribudla funkcia „pridať obrázok“ do dotazníka 😀 Nedá sa pridať tak ľubovoľne ako v Google Drive, no dá sa. A hlavná výhoda projektu Vyplňma.sk je preč.
Čo ma v tejto súvislosti napadlo?
Veľa „štart-upov“ de facto vymyslí nejakú funkcionalitu, ktorá sa dá pridať do už zabehnutého projektu v priebehu pár dní. Nejaká funkcia pri triedení realít, bazáru alebo len mierne pozmenia funkcionalitu a positioning už existujúcej veci. Nič nové, niečo pekné, no nie úplne revolučné.
Podľa mňa treba vymýšľať viac-menej revolučné veci, ktoré sa nedajú len tak okopčiť a niekde pridať. Viem, že aj projekt založený na myšlienke funkcionality môže uspieť, no je to menej pravdepodobné, ako pri niečom novom, pri čom dá človek kus zo seba a nie len vymyslí nejakú funkcionalitu.
Raz mi Jakub Ptačin na túto tému povedal, že start-up je o ľuďoch. Funkcionalita sa dá okopčiť, no ľudí nenahradíš a ak to robíš so srdcom, budeš stále lepší. To je však veľmi idealistické. Pekne sa to počúva, no realita je v úplne inej galaxii. Ak start-up nemá investora alebo Einsteina v teame, ani srdce ako svet nepomôže uchrániť projekt, ak nie je „revolučný“. Áno, treba mať stále nejakú „vychytávku“ v rukáve, no na to sa nedá spoliehať.
Je možné, že vymyslíte niečo fakt MEGA a okopčia to nakompletku všetci. No na funkcionalitu ako takú ľudí nezískate.
Čo som tým chcel povedať? Robte nové projekty, volajte ich start-up, no 2x si rozmyslite, či je idea, ktorú máte dostatočne dobrá, či ste dobre Googlili a koľko dní bude gigantom trvať spracovať to.
Smutný príbeh, žiadne komentáre ešte nemám :(.
Pridaj komentár, nehanbi sa!