NÁZOR: aké to je úžasne ľahké a jednoduché byť šéfom online firmy
Počul som že je to ľahké. Že to za teba odmakajú ľudia. Že to ani nie je zamestnanie a vlastne ozajstná práca. Aké je to naozaj byť „šéfkom“ online firmy?
Vyložiť nohy na stôl a čakať na pečené holuby. Takto si predstavuje väčšina ľudí online podnikanie. Áno, nie je to ako zobrať lopatu a ísť makať. Ani ako klasický retail, či kancelárska práca. Je to iné. Nové, rýchle a prinajlepšom také ťažké ako každý biznis bez ocka, DPHčky, štátu alebo iného „šťastia“. Ten článok je to taký výlev, skôr úvaha.
Však nadel prácu a choď sa lyžovať
Minule som bol cvičiť v posilke a snažil som sa jednému človeku vysvetliť, že sa nemôžem ísť v stredu doobeda lyžovať, lebo musím pracovať. Na firme, ktorá si v Bratislave a ja som bol v Dobšinej. Ktorá robí všetko online.
„Však zadel prácu, máš ľudí, oni to za teba odmakajú“
Takto si predstavujú vedenie firmy všetci. Aj tento môj kamoš, ktorý má síce plnú hlavu a ústa snov, ale v realite nikoho nikdy neriadil. Nič poriadne neriešil a radšej sa o veciach rozpráva, ako ich robí. A takto si „manažment“ predstavuje 99% ficovoličov. Že existuje nejaký „šéf“, ktorý nič nerobí, vozí sa na BMW a smeje sa na tom, ako ostatní robia. Ako to je však naozaj?
Dobrý „šéf“ robí 10x toľko, ako zamestnanci
Že ono nie je úplne ideálne si na pól dňa „odskočiť“, že treba robiť večer, cez víkend, keď sa dá … to si málo ľudí uvedomuje. Všetci vidia len možnosti, ale nie to, čo je správne.
Nevidia to, že klasický „zamestnanec“ si môže povedať, že to má na saláme. Ale majiteľ alebo šéf? Ja keď sedím o 17:00 za kompom, mám clear inbox a žiadne úlohy … mám zlý pocit. U zamestnanca je to práve naopak.
Všetci vidia len možnosti, ale nie to, čo je správne.
Tiež ten slastný pocit, keď ste dokázali pól dňa v práci prokrastinovať a dostať zaplatené. Vo vlastnej firme? Každá minúta je drahá – buď makáte, alebo sa venujete súkromnému životu. Nič iné neexistuje. Áno, ono aj keď priamo „nerobíte“ firma zarába. Často dokonca viac, ako keď robíte.
Idete na stretko do tej pos…j Eurovei? Hodinu? Dve? Kávičkáris pri Dunaji za 6€? Zamestnanec si užíva, teší sa z výletu. Šéf? Nadáva, že mal sedieť v kancelárii a robiť niečo normálne.
Nechcem skĺznuť do nejakých motivačných sr*čiek. Treba si uvedomiť, že ak máte „šéfa“, čo sa len vezie, tak ste asi na zlom mieste. Pridaná hodnota musí byť stále viditeľná a prítomná – z minulosti, prítomnosti, aj budúcnosti.
Online podnikanie je ešte horšie, ako offline
To, že „to“ môžete robiť odkiaľkoľvek je v očiach ľudí MEGA výhoda. Realita? To, že práve sedím vo Volvo servise vo Zvolene a vyklikávam robotu, je výhoda, to áno.
Ak však máte offline biznis, idete preč z práce a máte obmedzené možnosti niečo riešiť. Viete si kvalitnejšie užiť súkromný život. Viete si na dovolenke oddýchnuť. V sobotu večer proste technicky nemôžete riešiť pondelňajšiu agendu. Nemôžete pracovať. Môžete na veci myslieť, ale je ľahšie sa odosobniť.
Áno, aj ako „online šéfko“ to môžete oddeliť. Doma nezapnúť komp a proste oddychovať. Ale ruku na srdce, dokážete to? Ja zatiaľ nie.
Weekend hack
Zistil som, že je super si na víkend nastaviť out-of-office a zobrať si „hlúpy“ telefón. Načo? Nastavte si na emaily out-of-office. Automatická odpoveď povie odosielateľovi, že nerobíte a ak by niečo, nech vám zavolá. Je to zaujímavé, ale taká Nokia 3310 dokáže prijímať hovory. U mňa to funguje. Viem, že v maily asi nie je nič, čo by bolo extra dôležité, lebo mi nikto nevolá. A mám kľud.
Smutné je, že ak si prečítate email cez víkend, ktorý je len čiastočne taký, že ho treba riešiť, nedá vám to. Viete, že to môžete ako online človek vyriešiť. Už nad tým dumete, premýšľate a kára vás to, kým si nad ten mail nesadnete a nevybavíte to.
Kým som nemal rodinu, bolo to v pohode. Cez víkend som makal, viac-menej ako cez týždeň, riešil veci. Teraz to už nie je také jednoduché.
Kríž sociálnych sietí
Twitter, LinkeIn, Fejsbučík … ani ten sa cez víkend nevy-refresh-uje sám. Ale pozorovaním som prišiel na to, že vlastne vám veľa vecí za tie 2 dni unikne. Ale pre boha … no a čo? Sme zahltení informáciami a vlastne zvyknutí na to, ich prijímať tisíce denne. Potom sa stane, že sa „dávka“ zníži a sme neistí. Že nám niečo uniká.
Treba si však uvedomiť jednu vec, s ktorou sa pomaly stotožňujem aj ja. Všetko, čo potrebujete vedieť, vám poskytne analógovo okolie. A to, že nevidíte kamošove fotky nového dieťaťa, ktoré vás vlastne vôbec nezaujíma … to vám môže byť úplne jedno.
Trošku som sa zamotal 😀 Ako vždy. Nuž, každopádne. Online svet, online podnikanie a „šéfovanie“ kdekoľvek nie je zase taká točená dúhová zmrzlina, ako sa môže zdať.
Roman Melíšek
Tesať do kameňa!