NÁZOR: je vyššia provízia v affiliate kampani stále lepšia?
Často publisheri riešia, čo je adekvátna provízia a prečo jeden eshop vie dať 3% a iný len 1%. Niekedy je lepšie zvoliť kampaň s 1%. Prečo?
Zase, článok nebude dlhý, ale hustý 😀 Bavme sa o affiliate kampaniach eshopov, ktoré predávajú klasický retail – nie vlastné značky. Napríklad elektro, pneumatiky, značkovú módu a podobne.
Provízia v programe nie je kľúčová
Koľko publisher zarobí je kľúčová vec. Robili sme o tom dokonca aj výskum. Ale prečo nie je provízia kľúčová vec pri kampani zo segmentov aké som uviedol na začiatku?
Predstavte si modelovú situáciu – eshop s pneumatikami. Jeden predajca má affil, kde je 1% provízia a druhý má 3%. Prečo môže vychádzať lepšie program s 1%?
Ceny tovaru
Dnes sa na internete vďaka porovnávačom dá najvýhodnejšia ponuka nájsť ľahko. Pri tovare, ktorý sa dá ľahko vyhľadať (má presný názov na všetkých eshopoch) je to jednoznačné. Vyhliadne si tovar a kúpi buď na najlacnejšom eshope alebo na prvom najlacnejšom, ktorý pozná, alebo sa mu páči. Na elektre sa dajú ušetriť aj stovky €.
V našom prípade je to jednoduché:
- Človek chce pneumatiky
- Googluje testy pneumatík
- Nachádza affiliate web cez organické vyhľadávanie
- Prezerá a kliká na najlepšie hodnotené pneumatiky na jeho auto
- Ide do eshopu
- Medzitým ale nastane dôležitý medzikrok – pozrie si porovnanie cien
- A hele hele, tie gumy stoja tu a tu o 10% menej. Prečo by som mal nakúpiť na drahšom eshope?
- Šup, nakúpi tam a nie na eshope, ktorý ste odporučili
Moment rozhodovania o rozdiely ceny
Samozrejme, affiliate web má nejakú autoritu. Človek logicky chce nakúpiť tam, kde mu „autorita“ odporúča. No je tam tenká hranica, kedy vyhráva „skrblík“ pred rozumom. Ak je rozdiel dajme tomu už 10-20%, tak sa rozhoduje peňaženka a nie mozog.
Menšia provízia, ale lacnejší tovar
Samozrejme, keď má niekto priemerne o 5% drahší tovar, ľahko sa mu dá provízia v affiliate programe o pár % vyššia. Ale ten kto „bojuje“ o pozície v porovnávači, musí cenu tlačiť dole. Každopádne nižšia cena v kombinácii s autoritou webu publishera vie priniesť dramaticky vyšší konverzný pomer a teda aj viac peňazí.
Rozhodnutie je na publisherovi
Samozrejme, môže sa stať to, že vyššia provízia vo finále prebije stratu z momentu rozhodovania. Je to o modelovej situácii na každom webe publishera – či dokáže návštevníka presvedčiť, že má kúpiť drahšie. Aj o tom som písal článok „Pripravte návštevníka na drahší nákup„.
Matika nepustí. Bude konverzný pomer na lacnejšom eshope o toľko lepší, ako na drahšom, že to zvýši výnos z affiliate kampane? To je tá hlavná otázka a treba to otestovať. Priemerný konverzný pomer eshopu je ale irelevantná metrika – traffic publishera môže fungovať dramaticky lepšie alebo aj horšie.
Čo myslíte? Aké máte skúsenosti? Teším sa na komentáre 🙂
Vladimír Rejholec
Ak by si budoval obsahove weby a mal by si bojovat o 0,7% zo sezonneho tovaru, mozno by si tento…