NÁZOR: Prečo nie je úplne ideálne na SK postaviť vlastný affiliate program
Áno, zase špecifický článok a áno, zase sa to dá brať ako podpora vlastných projektov. Ale tak, je to môj názor. Podľa mňa nie je úplne ideálne pre eshop/projekt postaviť vlastný, samostatný affiliate program. Hlavne na Slovensku, kde je počet aktívnych publisherov blížiaci sa počtu voľne žijúcich jednorožcov.
Často sa pri komunikácii s potenciálnym inzerentom pre affiliate sieť DOGNET stretávame s názorom „však si ten affiliate program postavíme sami“. Plugin do Magenta je free, existuje ich pár aj do WordPress a nejaké cloudové riešenie od Affilbox alebo Post Affiliate PRO stojí pár € mesačne. Áno, aj samostatný program je riešenie. Prečo však nie je ideálne?
1. Samostatný program si vyžaduje čas. Veľa času.
Inzerenti zabúdajú na to, že affiliate program nie je len o spustení. To sa dá vybaviť za pár hodín. Čo si vyžaduje prevádzka po spustení?
- Helpdesk – vypisovanie si s publishermi, „prečo to nejde, ako to ide, ako sa to robí“. Niekedy to sú desiatky hodín mesačne.
- Získavanie publisherov – bez publisherov bude mať program nulový výsledok. Treba ich získavať, písať im, oslovovať ich, komunikovať s nimi. Niekedy ich doslova chytiť za rúčku a ukazovať im, čo majú robiť. Opäť sú to desiatky hodín mesačne.
- Fakturácia a vyplácanie – riešiť s publishermi vyplácanie nie je sranda. Niekto vie dať faktúru, iný nie. „Prečo mi ešte neprišli peniaze“ … štandardná otázka. Ok, beriem, toto zase až tak veľa času nezaberá, ale treba na to myslieť.
2. Bez publisherov je program úplne mŕtvy
Na rozdiel od Google Adwords, ETARGET, alebo Facebook Ads, pri affiliate kampani nenastavujete kampaň v nejakom systéme. Nie je to o tom, že si niečo vyklikáte a ono to ide. Tu sú na druhej strane publisheri. Reálni ľudia, čo vám prinášajú predaje.
Potrebujú viacero vecí, ktoré musíte zabezpečiť:
- Stabilitu – nemôže vám systém chvíľu ísť, potom neísť. Lebo keď nejde, publisheri prichádzajú o peniaze.
- Komunikáciu – stále sa niečo pýtajú. Máte čas a chuť to riešiť? Byť stále asertívny a pomáhať?
- Know-how – viete im ukázať, ako to majú robiť, aby bola kampaň efektívna?
3. Investujte čas do iných aktivít
Celé moje snaženie smeruje k tomu, že vlastný affiliate program je síce riešenie, ale efektívnejšie je zapojiť sa do affiliate siete. Ušetrí to čas, získate možnosť osloviť tisíce publisherov naraz, nemusíte riešiť helpdesk … Proste, môj názor je taký, že by inzerenti mali riešiť zvyšovanie kvality projektu a nie investovať čas do niečoho, čo môžu skoro plne delegovať.
Napríklad u nás v sieti platia inzerenti len za efektivitu. Žiadne paušálne „fee“, „integračné poplatky“ a podobné bullshity. Proste keď nebude mať kampaň efektivitu, nezaplatia vôbec nič. Pri samostatnom programe by do toho dali stovky hodín času a nakoniec by to zabalili.
Takže, suma sumárum, u nás Slovensku je dramaticky efektívnejšie sa zapojiť do affiliate siete, ako stavať vlastný program.
Mám skúsenosti s malým e-shopom. Zatvoril som ho cca 6 rokov dozadu. Na Slovenskom trhu mi chýbala služba, ktorá tu…