Prečo NIE je dlhodobý home-office dobrý nápad a prečo to planktónu môže fungovať
Po viac ako roku od “korony” a prvého masového home-office-ovania ubehol rok. My, ako firma fungujeme už dlhodobo na tom, že v pondelok a piatok mávame prácu z domu. Korona-nekorona. Čiže pre nás bol prechod na niekoľko mesačný home-office v pohode. Ľudia majú doma 2 monitory, počítače, myšky, kreslá … proste všetko čo treba na efektívnu prácu mimo kancelárie.
V poslednej dobe počúvam z každej strany, aké to je úžasné a že korporácie prejdú na dlhodobý home-office a kancelárie zosekajú na minimum. To je všetko krásne, ale je to dobrý nápad? Pre nich možno áno, ale pre nás, malé IT firmy, ani nie.
Planktón v korporáciách
Ono, korporáciám ako Dell, AT&T alebo IBM to môže fungovať. Tam sa od ľudí nečaká bohvie aká kreativita – a to hlavne na nižších pozíciách ktorých je väčšina. Dodržujú procesy a vyklikávajú čo treba aj z domu.
V malej firme, kde chýbajú “planktónoví zamestnanci”, môže byť prechod na dlhodobý home-office problém. Pardon za výraz, ale jedna kamoška z korporátu mi raz povedala, že: (citujem) “U nás sú veľké ryby, stredné, malé a planktón. A to sme my. Bez nás by všetci umreli, ale sme prakticky neviditeľní”.
Planktón dokáže vyklikávať veci dookola, riešiť veci online a udržiavať “mašinu” v chode. Dokonca aj keď príde nový planktón, naučí sa klikať rýchlo a efektívne aj na diaľku.
Práve preto čítame, že home-office funguje. Áno, funguje. Pre korporácie a ľudí, ktorí riešia presne stanovené a nemenné procesy. Zároveň sa od nich nečaká žiadna kreativita a ani výrazné zlepšovanie procesov. Týmto som sa nechcel nikoho dotknúť, no ja očakávam od každého člena tímu zlepšovanie vlastne celej firmy. Očakávam od nich nápady a inovácie, ktoré neskončia v šuflíku alebo v neprečítanom emaily. To sa, pri všetkej úcte, vo veľkých firmách nedeje.
V malých firmách chýba kontakt s realitou
Ja viem, že je lákavé nechodiť do práce, neplatiť kancelárie, kávu … 🙂 Ale za mňa je to hlúposť hlavne pre malé firmy. Malá firma potrebuje napredovať, “hrotiť” a makať. Vylepšovať produkt, vymýšľať nové veci a predbiehať konkurenciu.
Ruku na srdce – viete si predstaviť nejaký hyper-progres cez Skype? Pardon, Zoom? Viete, tam chýba práve tá jedna sekunda odozvy (opozdenia), ktorú má video call. Nevie zachytiť emócie, nevie sprostredkovať pridanú hodnotu face2face komunikácie. Aj keď sa tím medzi sebou pozná už roky, nie je to ono. A čo noví kolegovia? Ako spoznajú tím? Ako budú vedieť interagovať? Ako budú vedieť, aký kolega naozaj je? Hrajme sa na “online kávičky” a podobné veci ako len chceme, nie je to ono.
Aj v IT sfére a virtuálnych produktoch je potrebná fyzická interakcia. A to tu teraz hovorím o ideálnom vesmíre, kedy sedí doma človek sám a má kľud. Ako to asi vie fungovať pri dvoch deťoch, manželke a psovi v trojizbáku v Petržalke?
“Niečo si pachtiť” a robiť na diaľku weby, alebo PPC kampane … to sa dá. Klasická agentúra má procesy a je továreň, ktorá vytvára veci pre klientov. Ak sú spokojní, prečo nie 🙂
Ale ak ide o firmu ako Dognet, ktorá bojuje s globálnou konkurenciou a chce napredovať, bez kancelárií to za mňa nemôže dlhodobo fungovať. Ľudia sa navzájom potrebujú. Management alebo šéf sa im musí venovať. To je ich pridaná hodnota a práca – starať sa o ľudí aby tvorili pridanú hodnotu. Pracovať spolu fyzicky na jednom mieste máme v génoch bez ohľadu na to, aký iPhone držité práve v ruke.
Smutný príbeh, žiadne komentáre ešte nemám :(.
Pridaj komentár, nehanbi sa!