Prečo veľké firmy rýchlo neinovujú? Lebo sa im to často neoplatí.
Minule som sa zamýšľal nad tým, že ako to vlastne funguje. Inovácie sú životne dôležité, no korporácie sa nemusia a nesmú chytať všetkého.
Príkladov je veľa. Benzín vs. TESLA, Prezi vs. Power Point … ale zase často zaspí aj gigant. A až príliš. Napríklad Microsoft vs. Google, IBM vs. software, Google vs. sociálne siete. Od tohoto blogu veľa nečakajte. Je to fakt blog, názor a zamyslenie 🙂
Prizeranie sa inováciám
Stáva sa, že médiá a celý svet niekde smeruje. A giganti sa prizerajú. Prečo to robia? Prečo ihneď nenaskočia na vlnu? No, lebo to nie je efektívne. Všetci výrobcovia TV nabehli na 3D telky a kde sú dnes? Slepá ulička. Dotykové notebooky? Upadajú. Tablety? Tiež vlastne nič neprevalcovali.
Robia čo zarába
Zoberme si Prezi. Super vec na prezentácie. Prečo na to skoro nijak nereaguje Microsoft a Power Point? Lebo vznik „inovátorských“ technológií a ich predaje sú len kvapka v mori toho, čo zarába nosný produkt korporácie. Ak by sa mali začať zaoberať dobiehaním startupov, skončili by. Oni si idú svoje a ten čas, čo by dali do inovácií, dajú radšej do toho, „čo funguje“.
Zakúpia inovátorov
Však na tom fičia štartupisti, štartupíky aj štartjupíkovci. Skúšajú. Niekde som čítal (neviem nájsť link), že viac ako 60% statupov končí preto, lebo ich produkt trh nepotrebuje. Ako má teda korporácia vedieť, čo je len „hype“ a čo reálny trend?
Ak niekomu niečo vychádza, gigant ich zakúpi. Facebook urobil doteraz viac ako 60 „nákupov“ firiem. Rozbehol sa Instagram? Kúpili. Prechádzali užívatelia do Whatsapp? Prikúpili. A kvázy „zaniknutých“ startupov, ktoré sa predali a spojili sa s gigantom je veľa.
To dáva vietor do plachiet optimistom zo startupov, ktorým je zhola jedno, že sú v strate, ale pripravujú sa na predaj. Ktorý síce asi nikdy nepríde, ale to im je jedno, lebo existujú investori, ktorí tiež len hrajú hru – čakajú, kedy to vystrelí.
Vlastne všetky startupy sú len liaheň pre gigantov. Je málo tých, čo prežijú a ešte menej tých, čo sa osamostatnia . Každopádne o nich vznikajú báje, legendy a epopeje, aby sa tento ekosystém fungoval.
Čo som tým chcel vlastne povedať
Len to, že ak si myslíte, že korporácie a sú „slepé“ nie je to pravda. Oni čakajú. Potom kúpia „za veľa“, ale stále to je menej, ak by mali skúšať všetko. Koniec hlásenia 😀
Smutný príbeh, žiadne komentáre ešte nemám :(.
Pridaj komentár, nehanbi sa!