Príde spása v podobe Facebook „Adwords“?

Pripravuje Facebook svoj vlastný „Adsense“? Otvorenie možnosti pridať sa k ekosystému Facebooku zo strany majiteľov externého mediálneho priestoru, je logický krok vpred. Je to veľmi lákavé. Treba si predsa ukrojiť kúsok viac z reklamných budgetov na PPC. Môže to však Facebooku uškodiť? Ako by to mohlo vyzerať a mohol by si na tom Facebook vylámať zuby? 

PPC, teda pay-per-click reklam u nás zahŕňa viaceré systémy. Etarget, Facebook a možno nejaké mini systémy a Google Adwords. V Česku sa k tejto trojke pridáva ešte Seznamácky Sklik. Aký je tam však rozdiel? Google a Seznam majú hlavný zdroj trafficu samozrejme vo vyhľadávaní. Etarget stavia na contentové portfólio a Facebook, to vieme asi všetci. Problém je však v tom, že ako Google, tak aj Seznam majú AJ contentové portfólio. U Google je známy ako Adsense, dojná krava niektorých internetových podnikateľov.

Čiže si to spočítajme:

  • Google: 2 body
  • Seznam: 2 body
  • Etarget: 1 bod
  • Facebook: 1 bod

Sila Google

V posledných dňoch sa začala viesť polemika o tom, či príde Facebook so svojim „Adsense“. Alebo dokonca Amazon. Konkurovať Google Adwords nie je jednoduché. Má dáta, čo ľudia vyhľadávajú. Má najväčšiu free mail službu na svete – Gmail. Má až 40% z trhu, a teda vie aj to, o čom si píšeme. A v neposlednom rade, 85% používateľov smart-phonov má Android. Ten dotlačí užívateľa používať služby Google ešte viac. To sa dobieha len ťažko.

Facebook vyhľadávanie

Facebook nemá vyhľadávač. Nejaké pokusy s Bingom tam boli, no asi sa nepodarilo. Keď Facebook skúša urobiť vyhľadávanie, pripomína mi to, ako keď Google chce urobiť sociálnu sieť. Vydanie Facebook vyhľadávača vidím len veľmi problematicky. Nemá externé dáta. Vyhľadávať môže len vo svojich stránkach, a teda dokáže uspokojiť len elementárne dopyty ako „predaj parfémov“ a pod. Zložitejšie veci dokáže obhospodáriť len automatický full-textový vyhľadávač. Áno, väčšina príjmov pochádza z všeobecných kľúčových slov. No naučiť používateľa hľadať inde sa dá len tak, že jeho vyhľadávacie myslenie sa premiestni celkovo a nie len pre určitý segment, ktorý sa na Facebooku nájsť dá.

Skrátka vedia, že to tomu druhému „sype“, tak to chcú aj oni. Jeden aj druhý sú super v tom, čo robia, no poriadne si loziť navzájom do kapusty sa ešte nenaučili.

Klon Adsense

Facebook by rád dobehol Google aj v tom, že by otvoril svoje Facebook Ads pre publisherov. Urobil by tak klon Adsense. Inzerentov na to má, technické riešenie by sa tiež našlo. Vedel by som si to aj veľmi krásne predstaviť nasadené:

Ako vyzerá Google Adsense dnes

google_content

Ako by mohol vyzerať Facebook Ads pre „verejnosť“

facebook_content

© by Štefan Polgári, ultra senior art director ego&skill level 5000

Facebook killer

Facebok mal padnúť už niekoľkokrát. Tak, ako prichádzali „iPhone killers“ a iPhone tu stále je, tak aj Facebook prečkal už pár, povedzme nie zlých, ale menej dobrých dní. Čo by ho však mohlo reálne ohroziť je, že by to fakt prestrelil na poli osobných údajov. Zastávam názor, že Facebook, ako globálna sociálna sieť, sa môže „dať dole“ iba sama. Už teraz sa ide do extrémov pri cielení reklám, kedy si už pomaly viem vybrať na zacielenie ľudí iba „pred raňajkami“ alebo „iba hladní ľudia“. Dnes sa dá na Facebooku cieliť fakt úžasne. Tak to nevie ani Google.

Facebook vie, čím sme a Google zase vie, čo hľadáme. Rozdiel je v tom, že ak niečo hľadám, riešim problém, a teda som v úplne inom statuse, ako keď si „klikám fejsbučík“. V tom má Google jednoznačne navrch. Preto sú aj PPC reklamy na Adwords vo výsledku vzhľadom na konvezie úspešnejšie ako Facebook Ads.

Pád môže zapríčiniť práve contentová sieť

Scenárov pádu kráľa môže byť viac. Napríklad môže dlhodobo „prestreliť“ pomer obsahu a reklám na nástenke užívateľa. No reálnejšie je, že užívateľovi nechtiac ukáže, koľko až o ňom vie. Z toho môže nastať vážny problém. Zoberme si napríklad tú moju ukážku. Ak by to spravil takto, zľakol by som sa aj ja.

Google tiež zobrazuje relevantnú reklamu. Zbiera ju však v pozadí a klasický používateľ to až tak necíti. Áno, keď prišiel retargeting a všade som zrazu videl Alza.sk, nebolo to nič moc.

Ak by však Facebook použil koncept, aký som načrtol, užívateľa by to mohlo zaraziť. Prečo? Však také isté informácie dostáva aj na Facebooku. To je síce pravda, ale práve to, že by ich videl „inde“, „von“, by ho mohlo vyprovokovať zamyslieť sa. Mohlo by to ľahko spustiť vlnu odpor.  Ani prípadné stiahnutie funkcionalít by užívateľa neukľudnilo. Médiá by to začali rozvláčať ešte viac, ako dnes.

Koniec koncov by sa dali urobiť krásne komponenty cielenia, propagácie fan-pages, udalostí cez contentové portfólio. Cielenie by bolo priam neuveriteľné a sociálny aspekt … proste krása … v očiach marketérov, investorov, obchodníkov, nie však užívateľov.

 O čom to celé bolo

Nejak som sa rozpísal. Nezvyknem. Každopádne, myslím si, že Facebook príde so svojim „Adsense“. Prachy sú prachy. No môže sa to veľmi ľahko zmeniť na to, čo ho pochová.

 

 

Dočítané? Páčilo sa?

Keď napíšem niečo nové, pošlem o tom holuba. Priamo na mail!

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Váš email skončí v Mailchimp liste, ktorý používam na notifikácie o nových článkoch. Nič viac nedostanete, ani ak by ste chceli.

Chválospevy smerovať na:

Štefan Polgári

Mám rád rýchle riešenia. Radšej veci robím, ako sa o nich rozprávam a to oceňujem aj na ostatných. Pomôžem ako viem, stačí sa ozvať. Karma je zdarma a verte mi, DONE is better than perfect.

Copyright © 2016 Štefan Polgári