VIDEOROZHOVOR: ako sa robí Black hat SEO?

Čo je to SEO? To vieme všetci. Ale ako sa robí to „black hat“ SEO? Teda optimalizácia, ktorá nie je úplne podľa pravidiel Google? Dnes o tejto téme s Peťom. K dispozícii video, podcast aj prepis formou článku 🙂


Dnes sa budeme rozprávať o SEO a optimalizácii pre vyhľadávače. Možno niekedy poviem výraz SEO optimalizácia, ktorý je podľa mňa úplne bežný, takže ak sa niekto chce odbavovať na tom, že SEO optimalizácia neexistuje, nech sa páči! Opäť sme u nás v Dognete a opäť sa budeme hrať hry a kopčiť Sajfu… Tentoraz budeme hrať Sega Rally.

TIP: SEO a optimalizácia je v celku prevarená a opotrebovaná téma ecommerce scény. Prečítajte si taký kúsok iný, úprimný článok od Štefana Polgáriho na Ecommerce Bridge.

Pre tých, čo vôbec nevedia, čo je SEO: Je to o tom, že ovplyvňujete nejakým spôsobom vyhľadávanie v Googli, tak, aby ste boli čo najvyššie vo výsledkoch vyhľadávania. A black hat SEO sa zaoberá tým, ako sa tam dostať čo najrýchlejšie, nie úplne podľa pravidiel Googlu. Peťo sa s tým zaoberá, takže mnohí z vás sa o black hat SEO dozviete viac.

 

Ako dlho sa zaoberáš SEOm ako zdrojom trafficu?

Od nejakých 16-17 rokov. Čiže šesť, sedem rokov.

Tak už si zažil pár updateov. A ako vnímaš SEO ako zdroj trafficu? Lebo je viac zdrojov trafficu (PPCčka, social, pop-upy, hocičo…).

Je to stabilný a hodnotný zdroj trafficu. Môj najobľúbenejší zdroj trafficu zatiaľ, keď si to porovnám s inými organickými možnosťami.

 

A nevadí ti, že tak dlho treba čakať na výsledky? Lebo to SEO je beh na dlhú trať…

Vadí! Preto robím black hat. Ale keďže sa dosť zaoberám aj Facebookom, tak už to nie je take, že sa mi zdá, že treba dlho čakať.

Čiže ty diverzifikuješ zdroje trafficu kvôli tomu, že sa ti nechce čakať na SEO. A začal si s black hatom, aby si nemusel čakať.

Presne tak.

 

Super. A za posledných päť rokov ako vnímaš posun v rámci optimalizácie? Myslím z pohľadu algoritmu Google alebo iných vyhľadávačov.

Určite sa tam veľa vecí posunulo k lepšiemu, ale ja mám na rozdiel od iných stále taký pocit, že ten vyhľadávač má lepšie PR ako skutočné fungovanie. Stáva sa, že nejakú funkcionalitu zapracujú až o nejaké dva-tri roky. Takú, čo už prezentujú na prednáške, to, ako to funguje a aké je to super. V tomto je ten black hat fajn, že je bez bullshitu a nemôže mi nikto tvrdiť, že to nefunguje. Som na tej pozícii a nechápem to.

Čiže nemáš rád, že teraz sa rozpráva o https:// a podobne. Myslíš si, že to reálne začína ovplyvňovať organik?

To nie. Sú veci, ktoré majú zmysel. Ak je niečo podložené nejakým case study, alebo je to viditeľné, tak je to pravda. Ja skôr narážam na white hat Google kecy, že „investujte všetko do contentu, nerobte linky, lebo Google vie, že ktoré linky ste spravili vy.“ Určite je namakaný, ale na druhej strane si treba uvedomiť, že je to algoritmus. A ten sa nemôže meniť šialene, drasticky, musí sa postupne vylaďovať.

Čiže hovoríš, že to white hat SEO je prebullshitované niečím?

Je tam oveľa viac bullshitu ako v black hat SEO. Je to pochopiteľné, že nebudem robiť black hat pre klientov. Ja to aspoň nereprezentujem ako nejakú všeobecnú radu, s tým, že nič iné nefunguje. Je to biznis model ako každý iný. Každý si musí určiť, čo vyhovuje jemu.

Ako si sa dostal k Black hat SEO?

Ja som sa k black hatu dostal skôr ako k akejkoľvek inej praktike. Našiel som asi to najväčšie a najznámejšie mainstreamové komunitné fórum, Black Hat World, a odtiaľ som sa dostal ďalej do jednej menšej komunity v rámci tohto fóra. Black hat komunita je často otvorenejšia, priateľskejšia, menej sa tam bullshituje.

A robí sa ten black hat aj pre klientov? Alebo takto: Riešite to väčšinou pre vlastné projekty, alebo sa robí black hat aj pre nejaké plastové okná?

Sú firmy, čo to využívajú. Je to asi na zváženie každej firmy, do akého rizika chce dostávať svojich klientov. Je rozdiel black hat a black hat. Niektorí najlepší blackheťáci majú stabilnejšie weby ako niektorí whiteheťáci, ktorí dostávajú každú chvíľu nejaké penalizácie. Ten black hat je o tom, že robím niečo, čo je výkonné, efektívne, rýchle. Čiže normálny biznis. Snažím sa to spraviť tak, aby to bolo čo najudržiteľnejšie. Aj black hat sa dá robiť dlhodobo. Napríklad ak web držíš osem rokov, tak sa nedá považovať za krátkodobý web.

Aký je tvoj názor na ten black hat ako taký?

Je to v podstate biznis model. Nikto by nemal hovoriť len o tom, že je to zlé. Veľa ľudí si to spája s niečím nemorálnym, neetickým, napríklad so skenovaním ľudí. Ale to s tým nemá vôbec nič spoločné! Je to v podstate len využívanie marketingových praktík a metód vo svoj prospech. Nič iné, len vo svoj prospech. Alebo v prospech inzerenta, s ktorým spolupracuješ. Ale to neznamená, že keď niekto robí black hat, jeho web je o ničom, nemá pridanú hodnotu, nie je dobrý. Ide len o to, že to spravil šikovnejšie. Že spravil to, čo to funguje.

Čiže nie je to nejakom spame v komentároch WordPress webov?

Teraz už vôbec nie. A niekedy mám pocit, že niekto, kto si hovorí white hat, robí veci menej eticky ako mnoho blackheťákov. Obzvlášť veľké mediálne firmy, ktoré na seba odkazujú v pätičkách z vlastných webov, alebo cielene cez určité anchor texty. To je tiež v podstate zamlčaná pravda. Tiež robia iba to, čo funguje. A Google o tom vie, len si nechce pohnevať niektoré médiá. Necháva to tak.

To je zaujímavé. Čiže niekoho pätička môže odstreliť a niekoho…

Keď si malý publisher, tak ťa pätička odstrelí. Je k tomu skvelá case study, spravil ju Glenn Allsopp   blogger z Viperchill.com, On  tam analyzuje najväčšie médiá, ako si rozdeľujú  SERP a ako je možné, že médium s novým webom má tisícový keyword o pár mesiacov. Zistil, že si odkazujú ani nie cez vlastný brand, ale web z webu, poistenie z pätičky. On na to upozornil, bol z toho strašný humbuk, ale nikto s tým nič nespravil až doteraz. Napriek tomu, že je preukázateľné, že je to manipulovanie so searchom.

Aké sú tie najčastejšie taktiky v rámci toho black hatu? Keď spomínaš, že tie pätičky fungujú, ale len veľkým médiám, čo je také štandardné, čo robíš aj ty napríklad?

Pätičky fungujú všeobecne, len to treba vedieť robiť.

Mnohí si myslia, že pätičky už nefungujú, aj ja som si to dodnes myslel.

Jasné, že fungujú, na pätičkových a skrytých , ja mám web na  pätičkových a skrytých  odkazoch, len treba vedieť ako. A čo funguje, sú private blog networky. Keď si robíš vlastné blogy za účelom toho, že si z tých blogov odkážeš na svoj vlastný web. Samozrejme, je celá veda okolo toho, ako to robiť dobre. Ty v podstate vlastníš ten odkazový profil. Je to podľa mňa rovnaký biznis model, ako keď sa niekto rozhodne, že bude platiť blogerom, aby na neho odkázali. Nevidím žiadny rozdiel medzi tým, že zaplatím niekomu, aby na mňa odkázal, a tým, že si ten blog sám vytvorím a odkážem sám na seba. Mám nad tým aspoň kontrolu.

Keď si to tak vezmeš, takýto fejkový blog je možno ešte morálnejší, ako keď si niekto zaplatí za to, že na neho niekto odkáže. V princípe ten reálny bloger nemusí byť v práve. Takže robí sa to tak, že si urobíš viacero blogov na bloghoste alebo na vlastných hostingoch?

Na vlastných hostingoch. Musíš dodržať veľa pravidiel. Rôzne ipčky, domény anonymné WhoIs, rôzne pluginy, témy, jednoducho všetko, aby Google neprišiel na to, že ide o network, že ide o sieť. Obľúbené sú expirované domény, ktoré majú odkazový profil aj nejakú silu. Nahodíš tam content a odkážeš na seba. Aj tam je kopa techník. Lebo niekedy to fungovalo tak, že si klikneš expirovanú doménu, hodíš tam post a odkážeš na seba. Ale teraz je to už inak. Už sa dokonca používa tzv. traffic delivery network a tam sa snažíš tvoríť akési menšie money site-y , cez ktoré odkazuješ na seba. Paradox je, že tieto blog networky sú často stabilnejší model ako nejaké iné SEO techniky. Máš nad tým kontrolu. Sto percent kontroly ide od teba a od toho, ako kvalitne to spravíš.

A nie je dobré sa registrovať do tých free blogových…?

To je tzv. web 2.0, blog network. A tie free web2.0 nemajú takú silu ako doména. Tam ide o to, akú silu má doména.

Ale keď je to na blogspote, tak tá doména nejakú silu má, nie?

Je rozdiel medzi subdoménou a doménou so 40 odkazmi. Napríklad aj expirovaná s odkazom z Forbes  má často väčšiu silu ako čerstvo egistrovaná. Jeden čas sa to veľmi využívalo, ale teraz to už ani Google nemá rád, lebo tie linky totiž môže mať každý, robiť to je veľmi jednoduché. Ale v rámci diverzifikácie prečo nie?

 

Čiže keď si kúpiš doménu a vyfejkuješ to úplne najviac…

Áno, ale tam je tiež technika, že si reguješ expirované blogposty. A už expirované tumblrs.

Expirované?

Áno. Tie sa najviac využívali. Len si si musel dávať pozor, či tam nebol nejaký pornoblog predtým. Tiež už s nejakým odkazovým profilom a históriou.

Ale tak toto nie je nič zvláštne, lebo aj ja som na tom fičal. A to som ani nevedel, koľko SEO agentúr fičí na tom.

Zvláštne sú napríklad ruské siete, undergroundové. To je všetko viac-menej o networkoch a o linkoch, ktoré kupuješ. Tie sú zvláštne tým, že si ich kúpiš od nejakého týpka a ak do toho nevidíš, nevieš, odkiaľ sa tie linky na weby dostali. Ale asi nejde o nejaké  hacknuté weby lens ú to weby  v tom systéme. Sú väčšinou z ruských webov. A potom sú redirecty , to je tiež taká zaujímavosť, ale ja sa predovšetkým na tie blognetworky sústreďujem.

A koľko máš blogov vo svojom networku? Keď nechceš povedať, nemusíš.

Je to v desiatkach… Nechcem hovoriť v stovkách, lebo stovky sú dve. Ale sú týpci, ktorí ich majú tisícky.

Tisícky? Ty kokso. A to majú aj nejak centrálne manažované? Však to by inak nebolo možné.

Majú na to systémy, áno.

Lebo ja mám tiež jeden systém na programovanie, o tom si môžeme pohovoriť neskôr. Ale je to fakt zaujímavé. Takže máme nejaké contentové networky, nejaké zaujímavé linky od Rusákov, nejaké redirecty, keď niečo expiruje, tak  si to redirectnes na seba a link juice  potom pôjde na teba… A  čo tam ešte je z toho black hatu?

Veľmi zaujímavá technika je Churn & Burn, Zarob a vyhor. Aj Google robil nejaké veci, neviem, do akej miery to ešte fičí, ale asi ešte dosť. Je to o tom, že zneužiješ spomalenosť algoritmu, spravíš link a odkazový profil, dostaneš sa rýchlo dopredu. Tuším, že to robil niekto aj na pôžičky na Slovensku. Väčšinou sa to robí pod silnou a autoritatívnu doménou. Regneš si to na blogeri a využiješ boty a automatizované SEO nástroje – GSA, ScrapeBox a podobné srandy. Tam sa využíva ten spam napríklad. V podstate ti ide len o to brutálne rýchlo nahrabať ten  link juice. Kým sa ten algoritmus spamätá, že to nie je oukej, zarobíš si dostatočne. Rátaš v podstate s tým, že ten web nebude dlhšie na prvej pozícii ako tri, šesť mesiacov. Niekto hovoril, že sa mu to podarilo aj na rok. Často sa to robí vo veľkom. Napríklad spravíš si 10 webov, štyri sa ti chytia a zarobia ti tisíce.

Čiže chytíš expirovanú doménu, nahádžeš tam generovaný obsah a čakáš, čo sa stane.

Sú rôzne techniky. Redirecty. Môžeš tam hodiť SAPE  network , to je taká populárna ruská sieť. A čakáš. A uvidíš. Neviem, ja som to veľmi nerobil, ale dosť som si o tom čítal, ako to funguje.

A aké sú podľa teba výhody alebo nevýhody toho black hatu vo všeobecnosti?

Výhoda je tá, že je to väčšia sranda. Je to rýchlejšie a často aj kreatívnejšie. Je to fajn pre nových, mladých marketérov, ktorí často nemajú tisícový budget na content, ktorý je potrebný pri tom white hat štýle. Hlavne keď niekto robí SEO pre Google.com, to je trošku o inom. Je to fajn spôsob, ako získať budget. Niekto zastáva názor, že začnite robiť aspoň takto to SEO, naučíte sa aspoň, ako algoritmus naozaj funguje, a potom pokojne hrajte podľa pravidiel a robte to efektívne. No a nevýhoda je tá, že máš väčšiu pravdepodobnosť, že vyhoríš.

Čiže výhoda je tá, že môžeš rýchlo získať traffic a zarobiť nejaké peniaze, čo ťa môže aj motivovať. To je problém pri affile, že ľudia nevidia dlho výsledky, že musia dlho čakať, kým sa to rozhýbe. To black hat SEO môže byť východisko pre týchto ľudí. Môžu spáliť tie projekty. Dať do nich stovku alebo dve, možno padnú, ale budú vedieť, ako to funguje a že to vôbec funguje. Lebo problém publisherov býva aj to, že tomu neveria. Neveria, že sa to dá a že to funguje.

Jasné. A keď si má človek všetko robiť sám, má si napísať 50 článkov, do toho robiť nejaký (???) building, kvázi white hat… Lebo pre mňa keď už manipuluješ so searchom, tak už nie si white hat. Aj podľa Google je akékoľvek manipulovanie so searchom proti pravidlám. Ty sa do toho nemáš vôbec starať, veď nech oni vyhodnocujú weby. Je to super v tom, že získa ten budget, získa to know-how. Niekto robí celý život takto a takto, potom vyplakáva na fóre, že „bože, veď som nič zlé nespravil, sú tu oveľa horší chlapci a nikto im nič neurobí.“ Ale to je biznis. Je to o tom, čo funguje a ako dlho. Nič nie je jednostranné.

A aké zdroje informácií by si poradil pre začiatočníkov, možno aj pre pokročilých?

Určite nejaké články na komunitných fórach ako blackhatworld.com. Len tam sa netreba stratiť, lebo to fórum sa stalo tak populárne, tak mainstreamové, že je tam veľa komerčných sránd, veľa dezinformácií, veľa začiatočníkov… Takže dosť stratilo drive. Ale úplne na začiatok nič lepšie nie je, nemusíte si aspoň platiť žiadne somariny. Tiež by som odporučil osobitne blogerov a privátne skupiny na Facebooku. Potom si už môžu platiť aj nejaké privátne affiliate fóra a affiliate know-how.


A tie privátne sú aké napríklad?

Fóra či skupiny na Facebooku?

Aj fóra aj skupiny.

Ja som si tie fóra nikdy v podstate neplatil. Viem, že dobrý influence má blackhatunderground.com. Tam je to celkom zaujímavé. Stojí to, tuším, stovku za mesiac. S tým, že musíš do komunity pridávať užitočné informácie, inak ťa vykopnú.

Čiže platiť si aj komentovať.

Hej! Ani neviem, ako sa im to podarilo a do akej miery im to ešte funguje. Každý black hat blog má privátnu sekciu, ktorú si členovia platia z dobrého pocitu, že im to fórum pomohlo. A keď si získaš dobré meno, viac ľudí ti pomôže, keď potrebuješ pomoc.

Čiže odporúčal by si ľuďom robiť ten black hat?

To sa nedá povedať, každý má nejakú predstavu o vedení biznisu a o tom, čo očakáva. Ak je niekto vytrvalý a húževnatý, vie robiť na projekte rok a pol a nič z toho nevidieť, tak fajn. Ale ak chce vidieť výsledky, má pevné nervy a vie, že to môže kedykoľvek skončiť, nech si to skúsi.

A aký je tvoj najväčší black hat fail?

Black hat je plný failov. V podstate ide o to mať black hat mindset. Rátať s tým, že nič nie je trvalé. Keď ti zrušia štyri-päť webov naraz, poučíš sa z toho a ideš ďalej. Ja som robil naozaj hocičo. Dostal som hocijaké bany aj penalizácie. Ale to sa tiež už teraz transformovalo do zlatej strednej cesty, keď sa viem vyhýbať white hat bullshitu a iným hlúpostiam. Najväčší fail, čo môžu ľudia spraviť – a čo som robil aj ja – je kupovať bez rozmyslu hocijaké novinky, páliť na tom prachy a čakať, že nemusím robiť nič, len si spravím nejaký web… Ja som napríklad robil tak weby, o ktorých som nič nevedel. Zo začiatku to tak fungovalo. Kúpiš si tri-štyri balíčky z market place-u na black hate a čakáš, že sa stane zázrak bez nejakého väčšieho know-how.

Čiže ty o failoch veľmi nemôžeš hovoriť, lebo si na ne pripravený.

Ja som ozaj taký kriticky človek, nezvyknem si o nejakom projekte povedať, že je to úplný strop. Často si poviem, že je to celkom fail.

Dočítané? Páčilo sa?

Keď napíšem niečo nové, pošlem o tom holuba. Priamo na mail!

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Váš email skončí v Mailchimp liste, ktorý používam na notifikácie o nových článkoch. Nič viac nedostanete, ani ak by ste chceli.

Chválospevy smerovať na:

Štefan Polgári

Mám rád rýchle riešenia. Radšej veci robím, ako sa o nich rozprávam a to oceňujem aj na ostatných. Pomôžem ako viem, stačí sa ozvať. Karma je zdarma a verte mi, DONE is better than perfect.

Copyright © 2016 Štefan Polgári