ÚVAHA: Ako sa zmenilo správanie užívateľa na webe
V online svete sa už pohybujem cca 10 rokov. Čo sa za tie roky zmenilo? Okrem všetkého asi nič.
Toto bude taký trošku špecifický konšpiračný článok. Napísaný na základe názoru, bez dát a jasného cieľa. Len tak, na blog 🙂
Prvé weby
V roku pána 2006, keď som robil prvé weby s obrázkami na mobil a java hrami, bol svet iný. Bez Facebooku, bez 1Gbit linky. Internet „od štvrtej“ na „vytáčacom“ ISDN. Áno, niekedy sme mali internet „zadarmo“ doma len medzi 16:00 a 7:00 ráno. Mimo „špičky“. A mp3-jku sťahovalo 10 minút. Teraz keď sťahuje 2Gb film viac ako 10 minút, je to potupa.
Keďže v Dobšinej bolo extrémne veľa možností zárobku a vyžitia, začal som teda robiť doma weby. V celku utopisticky, cez Front page, bez cieľa a obchodného modelu. Nie pre klientov. Stále hovorím, že som „klientov“ proste nechcel robiť, čož je pravda. Ale keď sa tak nad tým ale zamyslím, ani som nemal komu tie weby robiť 😀 No, ale poďme k veci.
Lineárny internet
Hlavná veci je, že vtedy internet fungoval lineárne. Teda človek reálne „surfoval“. Chodil z webu na web, pozeral, hľadal. Obsah nebol dodávaný a tvorený v reálnom čase. Vrchol interaktivity bol Pokec alebo online fóra. Kde sa čakalo na „nové príspevky“. F5, F5, F5 …
Pri surfovaní bola každá návšteva motivovaná, plnohodnotná a viac menej angažovaná.
Kto si ešte pamätá výmenu ikon? Rozmer 88×31 pix? Až ma hreje pri srdci. Našiel som dokonca ešte ukážku. Vtipné bolo, že na tie ikonky niekto vtedy aj klikal. Prečo? No lebo nemal na výber.
Keď chcel niečo ďalšie, väčšinou šiel na iný web. Bez medzi pristátia. Rovno z webu, kde aktuálne je. Preto mali pozície Adsense plôch o veľa vyššie CTR. Človek sa nemal kde vrátiť. Z tých ikoniek ku mne na web chodili desiatky ľudí denne. Teraz? Teraz pochybujem, že na to posledný rok niekto klikol.
Hviezdicové správanie
Dnes sa však užívatelia správajú inak. Majú svoje základné stránky, odkiaľ chodia „preč“. Najlepším príkladom je Facebook. Máte ho zapnutý neustále na záložke a neustále vám predkladá nový obsah. Niečo sa zapáči, klik, kuk, krížik a ste naspäť na Facebooku. Sú to sekundy. Nie je to ako kedysi, kedy ste klikli na ikonku 88×31 a prešli do inej dimenzie. Dnes sa proste vrátite tam, odkiaľ ste prišli, lebo tam je nový obsah na konzumáciu.
Impresionisti
Zase sme pri online reklame. Zase pri impresiách. Vidíte ten rozdiel? Hviezdicové správanie naučilo človeka konzumovať obsah extrémne rýchlo. Dnes už nie je web o surfovaní, ale o futbale, kedy neviete, kde skôr skočiť. Inzerenti samozrejme platia za „zobrazenie“. Je to správne? Keď ten človek bol na webe pár sekúnd, okrem toho tam bolo trilión ďalšej reklamy.
Prázdne impresie
Niekedy to bolo o to, že bol obsah dlhý. Zobrazil sa banner a prinajlepšom scrooloval s vami. Dnes? Weby umelo vytvárajú impresie. „20 najlepších vychytávok do kuchyne“ hlása nadpis. Realita? 5 kusov a ďalšie na druhej strane. A hľa, z 1 impresie sú 4. Efektivita? Použiteľnosť? Bieda … dôležité sú impresie! Napríklad aj HNonline to robí tak, že na miesto článku „Žiadny iPhone ani Samsung. Predajom telefónov kraľuje úplne iná značka (prehľad)„, kde je rebríček 20 vecí, je 20 podstránok, ktoré treba preklikať. Prečo? Lebo za impresie „branding pozície“ sa platí najviac
Čo s týmto informáciami, ktoré zrejme nedávajú zmysel? 😀
Nekupujte reklamu na impresie. Myslite na to, že správanie návštevníka je iné a keď už je na vašom webe, musíte ho zaujať. Ikonkami sa k vám už nedostane. Dá sa robiť všeličo, no všetko je ťažké. Niekedy stačilo mať pár tisíc fanúšikov na FCB page a bolo to. Dnes? Dáte niečo na Facebook a má to mizivú efektivitu. Teda pokiaľ nerobíte clickbait bullshity. Dnes je to o pokročilom mailingu, retargetingu … radšej si zaspomínam na ikonky 🙂
Smutný príbeh, žiadne komentáre ešte nemám :(.
Pridaj komentár, nehanbi sa!